måndag 29 februari 2016

Månadsrapport februari

Ännu en månad till ända som innehöll både högt och lågt. Idrottsgala med glitter och fest och några stunder med trevliga vänner hann vi med under månaden samt även sjukdom och elände. Varje vinter så kommer det en vecka som kroppen inte tycker om och då är det sängläge och dåliga repriser på TV som gäller.

När huvudet sedan väl vaknade så  fanns det även tid att läsa lite ekonomi och börs. Det var ju lite mer munter läsning i slutet av månaden än vad det var under hela januari. Nu väntar ändå lite roligare stunder då många av bolagen börjar leverera utdelningar som sedan kan gå till nya intressanta köp. Väder och vind går mot ljusare tider och det är bara 6 veckor tills husbilen kan plockas fram för att sedan ge mig och min fru fina stunder vid havet :)

När det gäller portföljen så var det röda siffror även denna månad och men dock inte lika stora som förra månaden. -1,23% mot januari då det var -5,82% men ser vi på kurvan nedan så kan vi hoppas att det vänder uppåt nu.

Nu när börsen har varit sur så får jag problem i mina funderingar då jag har bolag på bevakningslistan som jag är sugen på att få in i portföljen men samtidigt så ser jag möjligheter att snitta ner kursen i befintligt innehav. Hur ser ni andra på detta? Snitta ner kursen ger en roligare % vid utdelningen.



2016

Månadens förändringar

Köp






Liten påfyllning i detta bolag som tillfälligt kommer ge boost i kommande utdelning men som även i framtiden kommer ge min portfölj glädje och inkomst. Kursen snittades ner något.








Även här innebär köpet att kursen snittas ner något och jag får en direktavkastning på ca 5%


Månadens utdelningar





Eolus är ett av de senare bolagen i portföljen och en av anledningarna till att de kom in var att de har utdelning i februari. Jag vill jobba mot att öka antalet månader med utdelning och när vi är uppe i 12 månader om året med utdelning kan jag sedan kämpa vidare med att höja utdelningen per månad.




Statoil har funnits med ett tag och plockades in i portföljen för bolagets 4 utdelningar per år. Nu har väl inte oljan rosat marknaden så vi får se hur utdelningarna ser ut framöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar