fredag 3 april 2015

Mars månad!

Portföljen upp 2,14% under Mars månad och livet med aktier leker vidare.

Månaden började lite svagt och portföljen backade något. Genast kan man läsa mörka rubriker om att nu har vi nått toppen och att det vänder. Veckan efter är vi på väg uppåt igen för att återigen nå all time high. Det kom ytterligare en lite svacka  innan månaden var slut men 2,14% upp känns ändå helt ok och +11,08% för kvartal 1 är jag också mycket nöjd med. Får aldrig glömma att jag fortfarande är en ny hobbyinvesterare!!


Det som nu står inför dörren är deklarationen och att räkna på hur mycket av mina pengar som Magdalena Andersson vill ta. Har precis betalt in min frus kvarskatt på nästan 6000 och det är aldrig kul att behöva betala in extra. Då jag förra året inte hade ISK så blir det nu lite uträkningar på både vinster och förluster. Det som ställer till det lite är att jag även gick från Swedbank till Avanza och då har jag inte fullt stöd från någon av dessa. Nåja, det var väl någon för ett antal år sedan som sa att det var tufft att betala skatt!

Utdelningar!
Då fick även jag mina första utdelningar vilket var riktigt glädjande. Läser om dem som har utdelningar varje månad och inser att de har kommit långt i sina sk pengamaskiner.

Awilco Drilling betalade ut en avkastning på 10,29% vilket man får säga är riktigt bra. Detta är en ny aktie i portföljen och jag har inget att jämföra med från föregående år. Ser jag framåt så blir det väl inte lika trevligt kommande år. men den får stanna ett tag till

Astra Zeneca betalade ut en avkastning på 3,08% på denna gång. En ökning från föregående år då den låg på 2,45% på insatt kapital. En aktie som har svängt nästan 100 sek mellan lägsta och högsta kurs men med bra utdelningar gör den sitt.

Båda utdelningar ligger över mina förväntade 3% som jag har som mål vilket känns bra

Förändringar i portföljen!

Sålt!
Inga aktier har lämnat portföljen

Köp!
Statoil har kommit in som nytt innehav. Trots att oljepris sjunker tror jag att detta är ett säkert köp och jag får nu ytterligare två månader om året med utdelningar och kommer då upp i totalt 8 månader.
Statoil är min första aktie med 4 utdelningar per år och jag tycker att fler bolag borde tillämpa kvartalsvisa utdelningar. Känns lite trevligare när kontot fylls på med mer än bara lönepengar. Jag räknar med en direktavkastning på denna aktie med 3,48% för 2015.

Bästa aktier i portföljen är!

  1. + 30,62 % Bilia A
  2. + 28,25 % Atlas Copco B
  3. + 21,66 % Investor B
Sämsta aktier i  portföljen är!
  1. - 21,01 % Awilco Drilling
  2. - 13,48 % Bonheur
  3. - 3,48 % ICA Gruppen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar