lördag 2 juli 2016

Månadsrapport Jun

Sommaren har kommit av sig något och regn och lite kyligare luft har gjort sitt. När jag satt här för en månad sedan och skrev rapporten för Maj månad så var det riktig värme och man längtade till semestern. Den gångna månaden har man fått njuta av enstaka fina dagar och det känns skönt att semestern fortfarande är 3 veckor bort. Skall dock tillägga att de fina dagar varit fina har vi njutit ordentligt av.

Tittar vi på portföljen så var det inte lika mycket händelse som i maj men 3 st utdelningar hannvi med och det är 1 mer än Juni 2015. Utdelningen steg också med 75,89% mot juni 2015 och pengamaskinen fungerar.

Tittar vi på grafen för juni så är det mycket upp och ner, brexit började spöka och börsen gick ner. Efter en tråkig händelse i England då en politiker fick sätta livet till så trodde alla att brexit inte skulle ske så började börsen stiga. England röstade för utträde ur EU och vi fick en av de svartaste måndagar på börsen de senaste 8-9 åren för att sedan få se en fantastisk börsvecka och månaden slutar på +0,36%. Denna månad visar ett typexempel på vad som kan hända om man sitter still i båten vid kraftiga kursrörelser.


Tittar vi på helåret så har vi en bit kvar till 0-strecket men jag tror vi når dit och lite till :)


Månadens köp & sälj

Påfyllning i Kinnevik B, ett bolag som jag tror på

Påfyllning i K2A Knaust & Andersson Pref, preffarna tar jag in som krydda i portföljen för att få in utdelningar varje månad som stärker mitt intresse för aktier.

Påfyllning i Telia Company, ett företag där jag fortfarande känner mig trygg. Utdelningarna kommer fortsätta komma och nu när de delar ut 2 gånger per år så trivs jag lite bättre

Government Properties Income Trust är ett nytt papper i portföljen som delar ut 4 gånger per år. De kvartalsvisa utdelningarna harlegat på samma nivå sedan 2009 och jag räknar här med en årlig avkastning på ca 8%. 2016 blir det bara 4,3% då jag missat årets två första utdelningar.

Saltängen Property Invest, ett smalt företag som endast äger en fastighet. Tar in detta bolag i portföljen för att fortsätta fyll månader med utdelning och får jag 4 utdelningar till på årsbasis med en förväntad årsavkastning på 9,73%

Månadens utdelningar

K2A Knaust &Andersson Pref delade ut sina vanliga 5 sek per aktie och det var första gången jag fick utdelning från denna. Detta ger mig just nu en årlig direktavkastning på 2% som kommer attt öka med kommande utdelningar

NorthWest Healthcare Properties REIT delade 0,43 sek per aktie och det är en höjning från förra månaden då utdelningen låg på 0,42 sek. Här är vi nu uppe i en direktavkastning på 2,16% och denna siffra ökar för varje månad då det ramlar in en ny utdelning

Kinnevik, här kom det in 18 sek per utdelat papper som kom in på kontot för några veckor sedan och detta är en engångsutdelning. Detta tillsammans med ordinarie utdelning som kom i Maj ger en direktavkastning på hela 10,47%

Statoil, Här kom det in 1,81 sek per aktie och det är en sänkning sedan utdelningen i februari som då låg på 1,86. Är nu uppe på 2,41% i direktavkastning och då har vi mer utdelning att vänta i höst.

Utdelningar 2016

Vi är nu uppe i 24 utdelningar 2016 och det är redan 1 mer än 2015 som slutade på 23 st. Det är fortfarande 1,25% kvar till 2015 års totalsumma men det kommer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar