lördag 4 juni 2016

Månadsrapport Maj

Värmen har kommit och ännu en månad har gått och det känns i  hela kroppen att det är dags för semester och ledighet. Lite trist att det fortfarande återstår ytterligare 6 veckor att jobba men vi får njuta av ljumma kvällar och sköna helger innan det är dags.

Under tiden får vi njuta av utvecklingen i portföljen då det fortfarande händer grejer. Utdelningarna i maj månad blev 6 st och det är 1 mer än maj 2015, alltid roligt att se att pengamaskinen fungerar i rätt riktning. Utdelningen steg också med 80,13% mot föregående år vilket också känns riktigt bra. Det är månadsrapporter som denna som driver en att fortsätta spara och försöka krydda varje månad med nya utdelningar.

Maj blev också en bra månad om vi tittar på grafen. 1,75% upp och ytterligare mer boost till en själv. En dipp första veckan för att sedan följas av några plusveckor och vi fortsätter kämpa oss uppåt.


Tittar vi på helåret 2016 så är vi efter dippen i februari uppe på -3,42% och vi är på väg åt rätt håll

Månadens förändringar

K2A Knaust & Andersson Pref är ett nytt papper i portföljen och är i linje med min strävan att öka antalet utdelningar per år. Här fyller vi på med 4 st utdelningar per år

Nokia Oyj och även detta är ett nytt bolag som kommer in för att fylla på med utdelningar under  Juni månad

Kinnevik  B har jag fortsatt att fylla på med för framtiden

Månadens utdelningar

Avance Gas Holding delade 2,4 sek och detta var första utdelningen till portföljen och också första utdelningen för året för min del.

H&M delade ut 9,75 sek och det är samma som 2015. Detta ger mig en direktavkastning på 3,12%, lite lågt enligt mina mål men bolaget är bra och nu när kursen dippat så finns möjligheter att fylla på och få upp procenten något.

Investor B delade ut 10 sek  mot föregående år som låg på 9 sek.  Detta är en ökning med 11,11% och ger mig en direktavkastning på 3,51%

Kinnevik B delade ut 7,75 sek och bolaget hade jag inte i portföljen 2015. 7,75 sek ger mig en direktavkastning på 3,23%

Northwest Healthcare Properties REIT delade ut sin månadsutdelning på 0,42 sek och fyller portföljen med en liten slant. Är nu uppe i en direktavkastning på 1,43% som kommer stiga under året.

Tele 2 B delade ut 5,35 sek och även detta bolag är nytt för året. 5,35 sek ger mig en direktavkastning på 7,07% vilket är mycket bra och frågan är bara hur länge.

Utdelningar2016

Dessa utdelningar gör att vi nu fått in 20 utdelningar på kontot och att jag nu har 7,87% kvar till summan av utdelningarna 2015. 7 månader kvar så det skall nog gå vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar